11 janvier 2018

NRF 2018 : US retail market v/s French retail market !

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1/ In your opinion, what is the main trend you see in the US retail market which should be replicated in France?

In retail, like in the cinema, American blockbusters have an unparalleled flair for telling spectacular stories. New York is still the laboratory for the craziest sales experiments, the most immersive flagship stores, it’s a bit like the Hollywood of the retail world! 

The concept of the ‘experimential’ store is not exclusive to the Americans, across the whole world new retail concepts have integrated the need to offer the customer a brand universe and a seamless experience. However, in the US, this new retail era takes on a whole new meaning in a country where 1 out of every 4 workers is employed in the retail sector. I invite you to visit the flagship stores of SONOS or ADIDAS, to take a look around Warby Parker or make an appointment at a NIKE By You studio to create your own customised trainers. 

Dans le retail comme au cinéma, les super-productions américaines ont une force inégalée; celle de raconter des histoires spectaculaires.
New York est toujours le laboratoire des expérimentations commerciales les plus folles, des flagships les plus immersifs, c’est un peu le Hollywood du commerce !
Le concept de magasin « expérimentiel » n’est pas l’apanage des Américains, dans le monde entier de nouveaux concepts marchands ont intégrés le besoin d’offrir au client un univers de marque et une expérience « seamless »… Pourtant aux US, cette nouvelle ère du retail prend un tout autre sens dans un pays où 1 actif sur 4 travaille dans le commerce. Je vous invite à visiter les flagship de SONOS, de ADIDAS, à faire un tour chez Warby Parker ou à prendre RDV au NIKE By You studio pour réaliser en direct vos baskets sur mesure.

 

2/ On the other side, what can French retailers teach their US fellows?

French specificities lie in our capacity to reinvent our classics without renouncing our heritage. If we take the example of what is happening in convenience stores in France, we can see just how the old (pre-digital) and new world can come together for the better. In France, consumers have started to align their consumption with their convictions by buying healthier, more qualitative products, less often and in smaller quantities.

As a result, retailers have reworked their offering to make it more diversified, more appealing, more qualitative. They have opened up to new models becoming in the process a hybrid between restaurants and grocery stores. The ‘salad bar’ set up by Franprix in its Rue Marbeuf store sells 250 salads a day and accounts for 10% of the store’s revenue…sources of growth which are pushing boundaries and demonstrating what retail does best: mutating in order to keep in step with consumers.

Les spécificités Françaises se trouvent dans notre capacité ŕ réinventer nos classiques sans renier notre héritage. Si l’on prend l’exemple de ce qui est en train de se passer sur le retail alimentaire de proximité en France, on perçoit combien l’ancien (pré-digital) et le nouveau monde peuvent se rencontrer pour le meilleur. En France, le consommateur a amorcé la mise en adéquation de sa consommation et de ses convictions, il achète moins, moins souvent et en plus petite quantité des produits plus sains, plus qualitatifs…

Du coup, les retailers ont retravaillé leur offre pour qu’elle soit plus diversifiée, plus séduisante, plus qualitative… ils se sont ouverts à de nouveaux métiers jusqu’à devenir un hybride entre restaurants et épiciers. Le « bar à salade » installé par Franprix dans son magasin de la rue Marbeuf vend 250 salades/jour et réalise 10% du CA magasin… des relais de croissance qui font bouger les lignes et renouent avec ce qu’il y a de meilleur dans le commerce : sa capacité à muter tant qu’il trouve son public.

 

3/ Among the 12 French startups presented during the NRFrench Party, which one deserves to be highlighted in 2018?

(pour rappel, les start-up concernées sont : AB Tasty, Akeneo, Alcmeon, Alkemics, Allure Systems, Fidzup, iAdvize, Revers.io, Simplified.com, Splio, Tinyclues, Vekia). 

I find the iAdvize model very interesting for the mission it can fulfill regarding the enhancement of the customer relationship. The role of the sales assistant is being reinvented whether that is in the store where more than ever their personality and expertise are key for the brands but also on the other channels of conversation such as chatbots and other messaging services which must be highly qualitative in both form and substance.

Je trouve le modèle d’iAdvize très intéressant pour la mission qu’il peut remplir sur l’enrichissement de la relation client. Le rôle du vendeur est réinventé que ce soit en magasin oů sa personnalité et son expertise sont plus que jamais clés pour les marques mais également sur les autres canaux de conversation que sont les chatbots et autres messageries qui se doivent d’ętre hautement qualitatifs sur le fond et sur la forme.

NRFrench Party preview: interview of Rodolphe Bonnasse – CA COM group

To attend the NRFrench Party register on the following link:https://www.nrfrenchparty.com/

 

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